Think and act like a publisher: 11 do’s & don’ts
‘Denken als een uitgever’, een veelgehoorde mantra in content marketing land. De theorie kon je al lezen in een vorig blogbericht. Maar hoe zet je deze theorie nu om in de praktijk? Hoe kruip je met andere woorden in het hoofd en in de pen van een uitgever? We zetten nieuwe ‘publishers’ alvast op weg met deze 11 do’s & don’ts:
Do: Eerst en vooral strategie
Ready, set, write… Zo snel gaat het jammer genoeg niet. Net zoals bij alle andere communicatie moet je ook hier bepalen wat je wilt bereiken met je content. Wil je publiek iets bijleren of zijn ze net op zoek naar ontspanning en entertainment? De vraag “What’s in it for me?” blijft nog steeds key. Vind de sweet spot tussen de vragen van je doelgroep en de unieke eigenschappen van je merk.
Do: SEO voorop
Als niemand je content vindt, kan je net zo goed je tijd en geld besteden aan iets anders. Ga op onderzoek naar zoekwoorden en verwerk ze in je tekst. Zo maak je je content online goed vindbaar. Vergeet daarbij niet dat de lezer nog steeds een mens is, geen zoekmachine. Houdt het menselijk en biedt met je content de informatie die je lezer zoekt.
Do: Laat stijl de weg wijzen
De look & feel is een belangrijk onderdeel van de kwaliteit van de content. Ook de tone of voice bepaalt voor een groot deel hoe de content overkomt bij de lezer. Creëer consistentie zodat je lezerspubliek je merk herkent. Maak het daarbij makkelijk voor de lezer om snel de gezochte informatie terug te vinden. Titels, kaderstukken, quotes en illustraties zijn maar enkele voorbeelden van hulpmiddelen om je tekst scanbaar te maken.
Do: Indringer in de routine
Mensen worden overstelpt door content. Ze zien door de bomen het bos niet meer als ze op zoek zijn naar antwoorden op hun vragen. Zorg ervoor dat het lezen van je content een gewoonte wordt voor je doelgroep. Laat het mee deel uitmaken van hun interesses. Op termijn evolueert de interesse in je content in interesse in je merk.
Do: Leef en beleef
Beleving staat tegenwoordig voorop. In plaats van enkel in te spelen op de informatiebehoefte van de lezers, kan je hen tegelijk iets laten voelen en een unieke ervaring bezorgen. Met een relevant én pakkend verhaal breng je je doelgroep dichter naar je merk en creëer je een connectie met hen. Mensen luisteren vaak eerder naar hun hart dan naar hun hoofd.
Do: Samen sterker
Met hulp van de juiste partnerships kan je de content naar een hoger niveau tillen. Ze zetten je content én merk kracht bij en creëren synergie. Niet alleen je content is zo te vinden op je eigen kanalen en op die van je partner, het draagt ook bij tot betrouwbaarheid.
Don’t: Content op 1 kanaal
De klassieke formats hebben hun rendement al bewezen maar durf ook eens verder te kijken. Je kan ze combineren met niet voor de hand liggende formats om je te onderscheiden van de concurrentie. Denken als een uitgever is niet enkel mogelijk met print. Podcasts bijvoorbeeld hebben een groot potentieel en steeds meer merken experimenteren met de mogelijkheden ervan.
Don’t: Ik, ik en nog eens ik
Iemand die op een eerste date enkel over zichzelf praat, vindt niemand aantrekkelijk. Waarom zou je dit als merk dan wel doen? Plaats de lezer in de spotlight en ondersteun hem met oplossingen zodat hij zelf de ster kan zijn. Als je daarbij gezichten toevoegt aan je verhaal, heb je je lezer helemaal voor je gewonnen. Mensen zien graag mensen en weten graag waar ze voor of achter de schermen mee bezig zijn.
Don’t: Eentje is geentje
Smartphones zijn tegenwoordig ieders beste vriend, tot je de helft van het scherm niet kan lezen en de actieknop zo klein is dat je niet verder kan en niet anders kan dan terug te keren naar de vorige pagina. Herkenbaar? Mobile optimization is een kleine moeite voor een grote impact op het succes van je content.
Don’t: One to(o) many
Uniek zijn, het levensdoel van velen. Breng je lezer een stapje dichter bij deze ambitie door je content persoonlijk te richten op hem of haar. Met een persoonlijk gesprek win je niet enkel het vertrouwen van de lezer maar ook zijn aandacht. Een One-to-one aanpak helpt je om jezelf te onderscheiden van de massa. Te veel content is nooit goed maar van een persoonlijke aanpak heb je nooit genoeg, toch?
Don’t: Geloof in de heilige kalender
Een content kalender opgesteld? Goed gedaan! Probeer je hieraan te houden maar pin je er niet op vast. Je ogen en oren openhouden is de te volgen strategie om steeds relevante content voor je lezers te publiceren. Wees steeds op de hoogte van belangrijke gebeurtenissen en trends in de leefwereld van je doelgroep. Met dat ene geplande artikel kan je nog wel een weekje wachten, niet?
Nog meer tips?
Ontdek onze 30 tips voor optimale digitale content marketing op propaganda.be/30tips.
Sorry, the comment form is closed at this time.